tirsdag 8. januar 2008

Jordmorsamtale i dag

I dag har jeg vært hos jordmor. Fikk høre hjertelyden for første gang, og Mira var med! Hun synes at magen bråkte fælt og har snakket om det i hele dag. Hun peker på magen min, ler og sier at den bråker :-) Det var fantastisk herlig!
Vi snakket litt om forestående fødsel, og jordmor kunne ikke si noe ennå om jeg kan få hjemmefødsel eller ikke, så jeg skal få overført journalen fra Kongsvinger slik at hun kan lese den og ta stilling derfra.
Hvis jeg ikke kan få hjemmefødsel, så skal jeg ha "tidlig hjemreise", det betyr at jeg kan dra 6 timer etter fødsel og jordmor kommer hjem til oss og foretar følling og øvrige undersøkelser på dag 3. Det er et reelt alternativ, da det er barselavdelingen på Ahus som skremmer meg aller mest.
Dette står nå for meg som plan B, da jeg får mer og mer lyst til å føde hjemme des mer jeg tenker på det. Det som også gjør at jeg tør å tenke på det, er at jeg er så trygg på jordmors dømmekraft. Hvis noe taler mot at jeg kan føde hjemme, så får jeg enkelt og greit ikke lov. Hvis jordmor gir "go!" så har jeg nok innerst inne bestemt meg for at da blir det sånn.
De som skal føde hjemme får også en UL i uke 38 hvor de sjekker tingenes tilstand, hvis alt er greit på den er det fritt frem for hjemmefødsel innen de neste ukene. Spennende!

Men, dette er jo relativt langt frem i tid, jeg regner med at jeg vet mer i midten av februar, men ingenting sikkert før i svangerskapsuke 38.

Ingen kommentarer: