torsdag 3. januar 2008

Hjemmefødsel?

Det er bedre å hoppe i det, enn å krype i det, har jeg hørt. Derfor åpner jeg bloggen hardt og brutalt med et stort og avgjørende spørsmål.

Tankene surrer rundt i hodet mitt på hvordan min neste fødsel skal forløpe. Jeg har fått fødeplass på AHus, men har virkelig ikke lyst til å føde på ett sykehus. I vår kommune er det 3 flinke jordmødre som praktiserer hjemmefødsel, og des mer jeg har lest om temaet nå, des mer får jeg lyst til å vurdere dette seriøst.
Ved en hjemmefødsel kan man planlegge mye mer på forhånd, jeg tror forberedelsene blir bedre og mer på egne premisser enn på et sykehus. Jeg vet hvem jeg skal forholde meg til under fødselen, og reiseveien er ikke avskrekkende til sykehuset om noe skulle skje.

Dette er selvfølgelig en avgjørelse som ligger frem i tid og det må tenkes grundig igjennom, men det står for meg som mer og mer realistisk å skulle kunne gjøre det nå.

Hvis noen er interessert i å lese mer om dette, er det en fin og informativ side her: http://www.fodsel-i-fokus.org/hjemmefodsel/

Ingen kommentarer: